KHADAVER - "Pred pandémiou som nikdy neuvažoval nad tým, že ešte niečo budem niekedy s KHADAVER robiť."

19.05.2021

Neviem či bol niekedy na Slovensku v obľube žáner industrial metal. No... tak zas... niekoľkí ľudia by sa určite našli, ale ťažko povedať či veľa. Možno aj práve preto sme tu za celý čas mali len jedinú slovenskú industrial metalovú kapelu a to kapelu KHADAVER (ak bola ešte nejaká ďalšia tak sorry), ktorá sa avšak v 2016 rozpadla. Lenže tento rok to už je 15 rokov od jej založenia a jediný pôvodný člen Nihil sa rozhodol vypustiť do sveta veľmi zaujímavú výberovku, ktorá obsahuje 2 demá po prvý krát k dispozícii v "lossless" kvalite a k tomu ešte aj kopec nevydaných demáčov. Neviem ako vy, ale ja som Nihila podporil kúpou tejto zbierky a vôbec to neľutujem! No ale už bez ďalších kecov radšej poďme smelo k rozhovoru, kde sa nachádza aj iné VEĽMI zaujímavé info...


Čau Nihil! No... 15 rokov KHADAVERu, z toho 5 rokov neaktívnych. Ako sa cítiš, alebo čo to pre teba znamená? Predsa len, nie je to okrúhle výročie, ale je to aj tak výročie.

Nazdar! Fuh, dal si mi hneď na začiatok mega ťažkú otázku, hehe. Je to isto výročie, ktoré malo pôvodne ostať nepovšimnuté, keďže kapela skončila, ale nakoniec to celé vypálilo inak. Každopádne - keďže KHADAVER síce nebola moja úplne prvá kapela, ale bola tá, do ktorej som vložil najviac energie, je to ohliadnutie sa späť celkovo v rámci mojej hudobnej "kariéry". Nechce sa mi veriť, že toľko rokov už ubehlo. S odstupom času môžem povedať, že sú to hlavne spomienky. Aj pozitívne, ale aj negatívne.

Ako by si toto výročie chcel osláviť? Myslím za normálnej situácie, lebo teraz si na to asi len pripiješ, alebo pospomínaš pri počúvaní celej diskografie.

Na výročie som pre všetkých fanúšikov, ktorí ešte na kapelu nezanevreli, priniesol veľký darček - vydanie digitálnej zbierky demoverzií a raritiek KHADAVER počas celého obdobia pôsobenia s názvom "DMZ: Demos & Rarities". To je moja oslava.

Myslím, že je to potešujúca vec, hlavne pre fajnšmekrov. No ale poďme trochu prebrať začiatky. Ako vlastne vznikol názov "Khadaver" a prečo práve takýto názov?

Vždy sa mi páčilo slovo "cadaver", napríklad aj názov talianskej dark metalovej kapely Cadaveria. KHADAVER mal pôvodne iný názov a to MAINFRAME CADAVER. Malo to byť spojenie niečoho syntetického a temného. Pod takým názvom sme v roku 2006 odohrali náš prvý koncert v RC Ester na akcii GHOST 4. Potom som sa rozhodol názov zmeniť, pretože bol veľmi dlhý a nikto si ho nevedel zapamätať. Uvažoval som, ako urobiť spojenie syntetického chladu a temnoty do jedného slova a nakoniec mi napadlo KHADAVER. Úprava hláskovania mala vyvolať taký "techno" feeling.

Za seba poviem, že aj to vyšlo. Je to zároveň aj originálnejšie. Na ktoré obdobie rád spomínaš? Kedy myslíš, že bol KHADAVER v najlepšej forme?

Myslím, že najlepšie obdobie mala kapela v roku 2013. Vtedy sme odohrali počas roka veľa koncertov, propagovali sme CDčko "New World Disorder" vo veľkom a zahrali sme si na veľkom pódiu ako jedna z predkapiel mocných thrashových legiend KREATOR. Bolo to ako keby také vyvrcholenie snahy, ktorá ešte začala v roku 2010 príchodom basáka (a neskôr aj vokalistu) Syonix Khalta. Žiaľ, kvôli personálnym problémom sme na tom nemohli budovať ďalej. Musím zároveň ale dodať, že aj posledná zostava mala potenciál, no ten sa už nestihol naplniť.

Čo je si myslím, že škoda vzhľadom na to, že KHADAVER bol, ak sa nemýlim, jedinou cyber metalovou kapelou na Slovensku. Keby si si mal vybrať najlepšiu skladbu z vašej tvorby, tak ktorá by to bola a prečo?

Predovšetkým som rád, že si počkal s ďalšou ťažkou otázkou až tak dlho, haha. Áno, Khadaver bola a asi aj stále je jedinou cyber metalovou kapelou na Slovensku. Je naozaj ťažké vybrať jednu pesničku, pretože mne sa páči drvivá väčšina z nich. Ak by som mal vybrať tú, ktorá ma bavila najviac hrať naživo tak to bude "Bionic Industries" z posledného CD "Exstinctio Mundi". A vlastne, myslím, že to je asi aj najlepšia skladba z našej tvorby. Má to všetko - sekavé gitary, tremolá, orchester, elektroniku, zmeny tempa a podľa môjho osobného názoru najlepšie sólo, aké sa mi kedy podarilo vytvoriť. Nemyslím to ako samochválu, je milión lepších gitaristov odomňa, len píšem svoje osobné pocity.

Ja osobne si asi tiež veľmi neviem vybrať, čiže som si zrejme sám sebe dal chrobáka do hlavy, haha! Ako už si spomínal, tak k príležitosti výročia si dal vonku špeciálnu výberovku, kde sú nie len prvé 2 demá, ale aj mnohé ďalšie, doteraz nevydané, demo verzie. Musím povedať, že tam je toho dosť.

Myslím si, že ľudia, ktorí podporovali KHADAVER boli na konci dňa tí, ktorí ostali z rozpadu rozčarovaní najviac. Ako som už spomínal, táto kompilácia je pre nich, ako také zadosťučinenie. Sú tam obidve dema "Beta Version" a "God-RW", ktoré nikdy predtým nevyšli v digitálnom lossless formáte. A potom veľká špecialitka - demo s názvom "Alpha Version", ktoré bolo nahrané v roku 2006 v našej skúšobni a obsahuje aj zopár nevydaných songov a na nástrojoch všetkých štyroch pôvodných členov. Ako čerešnička na torte sa tam potom nachádza zopár dem z obdobia albumov "New World Disorder" a "Exstincito Mundi", jeden remix a jeden špeciálny cover nášho songu. A z vizuálnej stránky tam sú promo fotky z obdobia "Beta Version" a "God-RW" plus ešte nejaké špecialitky.

Poviem ti na rovinu, že niektoré tie nevydané demá sú fakt skvelé a myslím, že by sa určite dali využiť do budúcna. Nerozmýšľal si nad tým?

Rozmýšľal, hehe. Myslím, že teraz je správna chvíľa oznámiť, že obnovujem KHADAVER, zatiaľ ako sólový bočný projekt. Zároveň pracujem na novom albume, na ktorom sa možno pár prerobených demo verzií objaví.

WOW! Tak toto som nečakal. A isto to nečakali ani pozostalí fanúšikovia. Ale k tomu sa vrátime trochu neskôr. Na DMZ sú taktiež aj nejaké cover verzie a tiež neznejú zle. Prečo ste nikdy žiaden cover nenahrali? Myslím, že vo vašom plnom podaní by to mohlo byť super.

Najväčší problém bol vždy zhodnúť sa, že aký cover vlastne spravíme. Podarilo sa nám aspoň naprieč rôznymi zostavami zhodnúť na "Puritania" od DIMMU BORGIR a "Fuel For Hatred" od SATYRICON, ale tie sme hrali len na živo. Už si ani nespomeniem na nekonečné návrhy coverov a ich následné zmietnutie zo stola niektorým z členov. Tak som sa na to nakoniec vykašľal.

Časom každý stratí nervy. Prekvapujúce na celom DMZ je podľa mňa nie to, že tam sú aj nevydané demá, ale to, že sa tam nájde aj úplne nový kúsok "I.T.N.O.F. (Paster Noster Club Remix)". Bolo to spontánne zrobiť tento remix, alebo si chcel výberovku niečím ozvláštniť?

Rád robím remixy. Nespravil som ich síce veľa, ale vždy ma to bavilo vziať nejaký song, rozpitvať ho a tak poskladať úplne inak. Celkom vtipné je, že song "I.T.N.O.F" na CD "Exstinctio Mundi" vznikol z loopu z refrénu, ktorý som len tak vymyslel a okolo toho som vyskladal celý song. A na túto kompilačku som ten istý loop využil a spravil z neho nosný motív remixu. Aby som ti ale odpovedal na otázku - chcel som výberovku ozvláštniť a spontánne padla voľba práve na "I.T.N.O.F."

Myslím, že si si vybral dobre ;). K výberovke sa ešte spýtam poslednú vec - čo to znamená DMZ?

Keďže s počítačmi pracujem od svojich 6 rokov, tak počítačová terminológia mi je veľmi blízka. Nevraviac o tom, že moja hlavná práca je v jednom IT korporáte, hehe. Takisto ma vždy zaujímala vojnová tematika a terminológia (preto aj tie promo fotky a koncept ku albumu "New World Disorder"). DMZ je v počítačovom žargóne De-Militarized Zone. Je to vo firemnej sieti zóna, ktorá je umiestnená mimo zabezpečenej siete a môže byť využívana napríklad na prístup z internetu. V mojom ponímani som všetky tie demá a raritky umiestnil z mojej zabezpečenej zóny práve tam, kde sa k nim môže dostať hocikto. Nerd alert!

Okay. K DMZ by to bolo všetko. ALE! Spomínal si, že DMZ je aj ako oznam comebacku a že už pracuješ aj na novom albume. Čo nám vieš o ňom zatiaľ prezradiť? V akom je album štádiu?

Mám hotových 6 songov a ani jeden text, hehe. Ale aspoň mám predstavu o názvoch a celkovom koncepte. Rád by som ho vydal ešte tento rok na 15-té výročie prvého koncertu KHADAVER, teda v októbri. Samozrejme, uvidím, aká bude realita.

V akom formáte ho máš v pláne vydať? Budeš sa stále držať statusu "independent", alebo skúsiš šťastie v hľadaní vydavateľa?

Bude to len čisto digitálny release cez Bandcamp a samozrejme cez všetky známe streamingové platformy. Ak by náhodou vznikol záujem aj o fyzické kópie, tak by som dal spraviť limitky len pre záujemcov. Nemám v pláne vôbec hľadať vydavateľstvo, nevidím v tom zmysel.

A plánuješ si zavolať nejakých hostí na album, alebo to bude klasická sólovka?

Na piesňach autorsky pracujem len sám, no sólovka to úplne nebude. Mám záujem prizvať zopár hostí, dokonca budem mať aj koproducenta. Ale viac prezrádzať nebudem, ešte je skoro.

Čo bolo motiváciou obnoviť KHADAVER a spraviť nový album? Bola to dnešná doba?

Pred pandémiou som nikdy neuvažoval nad tým, že ešte niečo budem niekedy s KHADAVER robiť. Počas leta 2020 som sa ale rozhodol poupratovať si na mojich externých diskoch, ktoré majú viac než 10 rokov, a objavil som tam rôzne videá z našich koncertov. Z nostalgie (a veľmi dlhej chvíle) som si ich pozrel. Vyrojilo sa mi kopec dobrých spomienok, aj na koncerty, aj na bývalých členov a uvedomil som si, že tá hudba ma naozaj bavila bez toho, aký som mal vyšší cieľ. Začal som si hrať staré veci a inšpirovalo ma to skúsiť vytvoriť nejaké nové. Bola to aj príjemná zmena od black metalu, ktorý hráme s IRIOU. Keďže s prvým songom som bol veľmi spokojný, začal som robiť na ďalších a napadlo mi, že z toho kľudne môže byť aj album. Dnešná doba bude skôr jedná z inšpirácií na texty.

Dobre. Teraz trochu odbočíme od KHADAVERu a pôjdeme trošku do súkromia. Čo momentálne najviac počúvaš? Ostávaš iba pri svojich obľúbených interpretoch alebo sa nájde aj niečo nové, čo ťa oslovilo?

Minulý rok som mal dosť dlhé obdobie, keď som počúval veci z obdobia strednej školy, čiže hlavne nu-metal. Bolo zaujímavé to takto s odstupom rokov počuť. Nad niektorými kapelami som sa pousmial, iné sú zas právom dnes legendy. Nedávno som si vypočul po dlhej dobe asi celú diskografiu MARILYN MANSONa. Bolo to hlavne v spojení so škandálom jeho údajného zneužívania. Zapáčil sa mi nový singel od BODOM AFTER MIDNIGHT, teším sa na EP. Naozaj nemám momentálne vyhradený jeden žáner, pustím si hocičo, na čo mám náladu. Ale asi skôr prevládajú overené klasiky.

Keďže si primárne gitarista, tak kto je tvojím vzorom?

Moja prvá veľká inšpirácia bol Joey Jordison, ktorý hral s MURDERDOLLS. Kvôli nemu som sa naučil hrať na gitaru. Ďalšie vzory sú Richard Z. Kruspe (RAMMSTEIN), Wes Borland (LIMP BIZKIT), Mick Mars (MÖTLEY CRÜE), Stephane Bayle (ANOREXIA NERVOSA), Pzy Coma (THE KOVENANT), Nightmare Industries (DEATHSTARS), Nergal (BEHEMOTH), John 5 a už mi viac nikto nenapadá.

Nihil, veľmi ti ďakujem, že si si našiel čas na tento rozhovor. Veľmi som si ho užil. Máš nejaký odkaz fanúšik KHADAVERu a tomu jednému čitateľovi Tronizeru? Haha!

Myslíš tebe? Hahaha! Ale nie, srandujem. Podpora ug je dôležitá. To bude aj môj odkaz čitateľom - podporujte underground, hlavne ten domáci, lebo bez vás žiaden nebude. Bude to obzvlášť dôležité vtedy, keď táto sračka skončí a príde obdobie koncertovania. Všetkým fanúšikom KHADAVERu, ktorí na kapelu nezanevreli odkazujem veľké ĎAKUJEM a tešte sa na tento rok. A samozrejme ĎAKUJEM aj tebe za poskytnutie priestoru a prácu, ktorú robíš pre metal na Slovensku!


KHADAVER:

Nihil Nix - všetko

DMZ: Demos & Rarities: https://khadaver.bandcamp.com/album/dmz-demos-rarities


TRONIZER - metal UG web zine
Všetky práva vyhradené 2019
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky