Rozhovor s GLOOM - "Zvyčajná inšpirácia je zo sklamania z ľudí..."

06.09.2020

Veľa ľudí si myslí, že metal je iba o Satanovi, temnote, atď atď. TO však nie je pravda. My metalisti vieme, že metal je aj on iných veciach, a že má rôzne štýly apod. Dnes sa zameriame na mäkšiu časť metalu, a to gothic metal. Na Slovensku takých kapiel máme fakt minimum (aspoň, čo ja sledujem), tak bolo ľahké si vybrať, s kým urobiť rozhovor. Poznáte kapelu GLOOM? Nie? Mali by ste, pretože už čo to majú za sebou a cesta, ktorou sa na ich začiatku vydali je jasná a zreteľná, a ich nový album "Awaken" to len dokazuje. Slova sa ujal jeden z najcharizmatickejších frontmanov našej scény, Martin Pazdera, a čo to nám prezradil nie len o GLOOMe. Tak poďme teda na to!


Čau Maťo! V prvom rade mi dovoľ pogratulovať celému GLOOMu k úspechu vášho nového albumu "Awaken". Ako sledujem, tak dostáva všade skvelé ohlasy, a to ma nesmierne teší!

Ahoj Lukáš a ďakujeme ti! Sme veľmi radi, že album dostáva takéto ohlasy, lebo sme to celé robili po etapách. Nedalo sa to celé naraz nahrať, takže sme radi, že sa tie útrapy, haha, vyplatili a hneď po vypustení sme dostávali skvelú odozvu nie len doma, ale aj zo zahraničia.

Album už je vonku pár mesiacov, tak sa musím opýtať - chystá sa už nejaký nový materiál?

Hehe, ešte sme s tým nezačali, pretože teraz máme plné hlavy príprav točenia klipu a aj koncertného programu. Chceme tú aranž prispôsobiť skladbám, žeby bol z toho nebol iba klasický koncertný zážitok. Avšak minule náš gitarista Igor už prišiel s tým, že má nejaké nové nápady, takže uvidíme, čo to bude ďalej.

Už keď spomínaš ten krst, tak uvádzate, že chystáte nejaké prekvapenia, tak čo to bude, haha?

Nepoviem, haha! Bude to prekvapenie, mlčím jak hrob, takže nepohneš so mnou, haha.

Dúfal som, že ťa zlomím, ale tak nevadí, hehe. Tým pádom by som rád prešiel k tomu, že ako sa u vás tvoria skladby a texty, a kde na nich nachádzate inšpiráciu?

Zvyčajne píše texty Jussy (bubeník), a zvyčajná inšpirácia je zo sklamania z ľudí, zo vzťahov atď. Doteraz to bolo tak, že výhradne on písal texty, ale na novom albume vznikala hudba v podstate zo všetkých strán, lebo napríklad ja som napísal text ku skladbe "Broken" (niekoľko rokov dozadu) a tá nosná melódia sa mi ako keby zasnívala, takže som si ju nahral (zahmkal), potom si ju zahral na klávesoch v skúšobni spravil takú tú kostru. A potom sa k tomu pridal zvyšok kapely. Potom napríklad skladbu "Fragments of Life" zložil Miris (basák) a potom sme do toho prispeli my.

Teraz by som sa rád opýtal na vaše vzory. Či už za celú kapelu, alebo iba za seba...

Tak všeobecne si myslím, že je o nás známe že v kapele máme radi tú fínsku scénu, t. j. kapely ako HIM, TO DIE FOR, CHARON, atď. A ja osobne mám veľa vzorov aj zo starých kapiel ako AEROSMITH apod. Ale moja naj kapely všetkých čias je samozrejme srdcovka HIM. Ale nebolo to tak vždy. Dávnejšie, keď som ešte robil death metal, tak som sa ku tomu staval ako k hudbe pre uplakané pubertiačky, haha. Miris má napríklad rád aj grunge - kapela ako PEARL JAM, ALICE IN CHAINS, atď. Jussy už death metal veľmi nepočúva, lebo pred rokmi zistil, že toto je smer akým sa chce uberať. A Igorova naj kapely je si myslím SENTENCED.

Spomínal si, že si robil death metal. Ja o tom viem, viem ako sa kapela volala, s kým si hral, ale mnohí ľudia to isto nevedia. Vedel by si priblížiť o čo išlo?

Tak boli to zaujímavé časy. Volali sme sa BLOODY CHERRY, a chceli sme hrať muziku ako IN FLAMES, HYPOCRISY, apod. Mali sme hotových asi 7 skladieb, mali sme aj jeden koncert v Sabinove na akcii Bloodline a boli sme strašne prekvapený, akú sme mali odozvu. Kapelu som tvoril ja, Demo (SLIGHT LIE), Kayso (IRIA), Dodi Cabrnoch a kamarát Motýľ. A čo sa týka rozpadu kapely, tak ani neviem prečo sa to skončilo. Išlo to nejako do stratena. Avšak čo ma celkom mrzí je, že sa to aspoň nenahralo, lebo bol to dobrý materiál a zaslúžil by si dostať aspoň tú štúdiovú podobu.

Aké máte svoje bočné projekty?

Okrem Mirisa, ktorý ma svoju kapelu ALTER EGO, sa všetci venujeme výhradne GLOOMu, ale ja osobne nezavrhujem, že by som si rozbehol nejaký bočný projekt. Mám nejaké ponuky na spoluprácu, čiže uvidíme.

Na koniec by som sa rád opýtal, či máš nejaké odporúčania nie len pre vašich fanúšikov, ale aj fanúšikov metalu všeobecne, že aké kapely by si mohli vypočuť, alebo na aké albumy sa tento rok tešíš...

Tak samozrejme tvoju kapelu IRIA, to sa nedá neodporučiť, hehe. Potom určite nová KATATONIA - "City Burials", čo sa páči aj tebe. Potom nové single od DRACONIAN. Potom musím povedať, že sa mi veľmi zapáčil nový NICK CAVE.

Za mňa nová KATATONIA určite, neviem sa jej doteraz nabažiť a za mňa to je bez debaty album roka. Tak veľmi ti ďakujem za tvoj čas Maťo, a máš nejaký odkaz pre fanúšikov?

Určite sa môžete tešiť na nový klip (vychádza dnes, pozn. autora), a nech sú naďalej tak úžasní a smutní, haha. 


GLOOM:
Martin Pazdera - vokály
Igor Tinák - gitary
Miroslav "Miris" Maľcovský - basa
Radoslav "Jussy" Priputen - bicie

Gloom: https://www.facebook.com/gloomslovakia

TRONIZER - metal UG web zine
Všetky práva vyhradené 2019
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky